24 Juni 2007. Etapp 1. Oberammergau - Imst
Oberammergau (Tyskland) - Imst (Österrike)
Längd: 109,43 km
Höjdmeter: 2226 hm
Alp-pass: Ammersattel 1082m, Hahntennjoch 1894m
Google Earth: Etapp1.kml (.zip)
Dagens etapptider och placering:
Vinnartid: 3:07
Vår tid: 4:14 Segertid + 37%
Vår etapp-placering (herrar/alla): 152 /321
Vår total-placering (herrar/alla): 152 / 321
Medan tävlingen pågår så rapporterar vi dagligen även på HappyMTB.org
Enligt etappbeskrivningen skulle den första etappen vara en liten mjukstart för att få igång benen inför de kommande mer krävande etapperna. Nu vet vi att vår definition av mjukstart skiljer sig rätt rejält mot arrangörens.
Den första tävlingsdagen inleddes med att vi parkerade Roomstern och lämnade våra fullpackade väskor till väskinlämningen. I fortsättningen behöver vi inte kånka väskorna utan de transporteras av organisationen och står (förhoppningsvis) på hotellrummet när vi når etappmålet.
Starten denna dag var kl 10.00. I fortsättningen är det 09.00 som gäller. Starten är indelad i startfållor och den totala placeringen avgör fålla. Insläppet till fållan tillåts 45 min innan start. Vi tog plats i vår fålla och inspekterade så att kamerorna vi har med oss fungerade som de ska.
Vi har tre kameror med oss på etapperna. En handhållen kamera som ligger bak i fickan på cykeltröjan och plockas fram när det går lugnt. Men med erfarenhet från förra årets Transalp så vet vi att de lugna stunderna inte inträffar så ofta. När det går snabbt utför så släpper vi inte gärna händerna från styret och börjar fippla med en kamera. Därför har vi även två fasta kameror med oss. En på varje cykel. Den ena sitter på styret och är riktad frammåt. Den andra ligger i sadelväskan och är riktad bakåt. Båda kamerorna tar automatiskt bilder i intervaller.
Så klockan 10 gick starten för årets JTT. Några minuter senare började vår fålla att röra på sig.
Starten gick genom centrala Oberammergau och som vanligt när det är en Transalp som kommer till byn är det massvis med åskådare som står och hejar.
Tempot skruvades upp rejält från start och det gick i 40-45km/h på vägarna efter Oberammergau. Det bildades massor av småklungor och vi hittade en som verkade ha bra tempo.
Farten lugnade ner sig lite med dagens första stigning upp till Ammersattel. Ingen jättebacke men hemma hade den nog klassats som en riktig mördarbacke.
Förbi Plansee planade det ut och sedan var det en kort brant nedförsbacke mot Reutte. Trots att backen var kort fick vi känna på de hastigheter som nedförsbackarna här nere accelererar upp cyklisterna i. Här såg vi också den första olyckan. Vid vägkanten stod det en blodig cyklist som fått syna asfalten. Organisationen har bett alla att ta det försiktigt i utförsbackarna. De få sekunderna man eventuellt tjänar på att cykla "järnet" ner är absolut inte värda riskerna.
Direkt efter Reutte blev det först uppför, sen kort nedför och så upp igen.
Dagens första depå låg strax efter Berwang. Backen upp genom Berwang var riktigt brant och på sidorna stod byinnvånarna och hejade för fullt.
Vädret denna dag var strålande sol. Rätt stor kontrast mot de tidigare dagarnas regnskurar. Vi fyllde upp våra cykelflaskor i depån för att säkerställa vätskeintaget denna varma dag.
Efter depån följde en snabb nedförsbacke och sedan en liten klättring upp till Kelmen och Namnloser Sattel
Efter Kelmen tog snabba serpentinsvängar cyklisterna nerför.
Transalp går på öppna vägar och vanliga trafikregler gäller för cyklisterna. Biltrafiken är dock oftast tillfälligt stoppad och i de flesta orter är det dirigerande polis.
Efter lite slätåka förbi Stanzach startade stigningen upp till dagens sista berg. En 1000 meters klättring upp till Hahntennjoch och en mjukstart enligt organisationen.
Men redan direkt i backens inledning brantade det till ordentligt. Bitvis var det 19%.
Efter den inledande pulshöjaren så planade det ut litegrann men det gick fortfarande uppför.
Dagens andra och sista depå låg halvägs upp i backen. Några gel senare var vi redo att ta oss an avslutningen. Direkt efter depån så blev det brant igen.
Solskenet och den minimala fartvinden gjorde det varmt trots den höga höjden.
Transalp bevakas av många medier och fotograferna gör vad de kan för att få bra bilder.
Till slut så nådde vi toppen. Vi tog på oss vindjackor för att skydda oss mot den kylande fartvinden i följande utförskörning.
Nedför var det nästan lika brant som på vägen upp. Farten blev tidvis väldigt hög.
Backen fortsatte ända ner till målet i Imst och vi rullade i mål på 4h 14min. Direkt efter målgång startade återhämtningen och uppladdningen inför morgondagen.