Utrustning
Under JTT 2007 kommer vi att köra på cyklar från Canyon. Canyon är ett tyskt cykelmärke som den senaste tiden blivit allt mer populärt i Sverige. Cyklarna designas, utvecklas och monteras i tyska Koblenz. Canyon har modellutbud för både MTB och landsväg. Försäljningen av cyklarna sker via sk direktförsäljning och innebär att en cykel väljs avseende modell och storlek via Internet och levereras sedan direkt hem. En metod som innebär att priserna kan hållas nere. I år har Canyon öppnat upp en filial i Sverige där provcykling av vissa modeller kan ske.
Vi kommer att cykla på två olika landsvägscyklar från två olika modellserier. En Ultimate CF 7.0 och en Roadlite 5.0. Skillnaden mellan cyklarna är ganska stor när det gäller rammaterial, utrustning, vikt och pris. Anledningen till två olika cyklar är att vi kommer att testa hur mycket cykel som egentligen ”behövs” i alperna och hur stor skillnad det egentligen är.
Cyklarna är standard förutom några personliga modifieringar som sadlar, pedaler och däck. På Roadlite 5.0 sitter även andra hjul.
Canyon Ultimate CF 7.0
Ram
Gaffel
Styrlager
Bakväxel
Framväxel
Växelreglage
Bromshandtag
Bromsar
Nav
Kassett
Fälgar
Däck
Vevparti
Kransar
Vevlager
Styrstam
Styre
Sadel
Sadelstolpe
Pedaler
Färg
Vikt
Pris
New F10 Carbon Frame
Smart Flex CSL
FSA Orbit No. 43
Shimano DURA-ACE
Shimano DURA-ACE
Shimano DURA-ACE
Shimano DURA-ACE
Shimano DURA-ACE
Mavic Ksyrium SL
Shimano DURA-ACE 12-25
Mavic Ksyrium SL
Michelin Pro2 Race 23-622
FSA SLK MegaExo
53/39
FSA SL-K MegaExo
Syntace F119 31,8
Syntace Racelite Carbon 31.8
Specialized Toupe 143mm
Ritchey Carbon
Shimano DURA-ACE SPD-R
Classic Race White
7,63 kg Race ready dvs inkl pedaler, flaskställ
3149 EUR (i standardutförande)
Canyon Roadlite 5.0
Ram
Gaffel
Styrlager
Bakväxel
Framväxel
Växelreglage
Bromshandtag
Bromsar
Nav
Kassett
Fälgar
Däck
Vevparti
Kransar
Vevlager
Styrstam
Styre
Sadel
Sadelstolpe
Pedaler
Färg
Vikt
Pris
New F3 RoadLite, 7005 Ultralight Aluminium
Iridium Aluminium
Tange integrated
Shimano ULTEGRA
Shimano ULTEGRA
Shimano ULTEGRA
Shimano ULTEGRA
Shimano ULTEGRA
DT 240
Shimano 105 12-25
DT RR 1.1
Michelin Pro2 Race 23-622
Shimano Compact (FC-R600)
50/34
Shimano Compact (FC-R600)
Iridium Tri-Bolt
Iridium Pro
Specialized Toupe 143mm
Iridium Ultralight
Shimano ULTEGRA SPD-SL
Classic Race Blue
8,90 kg Race ready dvs inkl pedaler, flaskställ
999 EUR (i standardutförande)
Skoda Roomster 1,9 TDI
JTT startar i Oberammergau längst ner i södra Tyskland. Vi upptäckte förra året att ett smidigt sätt att ta oss dit ner med cyklar och all packning var att åka bil.
Bilen som tar oss ner till årets Transalp är en Skoda Roomster. Roomster är en rymlig bil för personer med en aktiv fritid. Ett stort lastutrymme sväljer mycket packning och med speciella cykelhållare som tillbehör sitter cyklarna fast stadigt och säkert.
Kameror
Erfarenheten från förra årets Transalp är att det inte är varken speciellt lätt eller säkert att använda en kamera på traditionellt vis, dvs hålla i handen titta och tryck, vid snabba utförskörningar eller tätt tillsammans i en klunga. Går det inte att ta upp kameran så blir det heller inga bilder.
Vår lösning på problemet är att använda fast monterade kameror på cyklarna. På den ena cykeln sitter en kamera på styret riktad framåt. På den andra sitter en kamera i sadelväskan riktad bakåt. För att kunna ta bilder i klungor eller i nedförsbackarna så använder sig båda kamerorna av automatisk bildtagning i intervall utan att vi behöver röra dem.
Kamerorna som används är Ricoh Caplio R4 resp R5. Dessa valdes då vi ville ha kameror som både var vidvinkliga 28mm och som kunde ta bilder i tidsintervall. Intervallet går att ställa in från var 5 sek och uppåt. Vi valde att ta 1 bild/min med båda kamerorna.
För styrkameran så testade vi innan med några olika monteringsalternativ och kom fram till att någon form av fjädrande upphängning var den bästa. Ju mjukare och mer fjädring desto bättre, men en sådan konstruktion blev både avancerad och otymplig. Slutligen hittade vi en lösning som var både kompakt och gav tillfredställande fjädring. Principen är en ”bladfjäder” dvs ett band i fjäderstål som ger en mjuk och följsam upphängning. För att dämpa ut svängningar och för att stabilisera konstruktionen användes en stötdämpare från en r/c-bil. Kameran går även att ta bilder med manuellt utan att tidsintervallet påverkas. Med intervalläge och släckt display räcker batteriet i ca fyra timmar. Byte av batteri är enkelt och går snabbt vid exempelvis ett depåstopp.
För sadelkameran blev det en enklare lösning. Sadelväskan har en stomme i flexibel hårdplast och tillsammans med yttertyget ger det en bra och fjädrande miljö för kameran. Vi tillverkade ett fäste i aluminium för att få en stabil montering av kameran och en bra öppning ut ur sadelväskan. Utrymmet i sadelväskan medgav att vi kunde montera ett externt batteri till kameran med fyrdubbel kapacitet mot original och som räckte mer än väl för en etapp.
Båda kamerorna levererade skarpa bilder till ca 90%. I mörka miljöer, exempelvis tunnlar eller tät skog, blev det lite rörelseoskärpa pga långa slutartider.
Handkameran vi använde är en Panasonic DMC-FX01. Även den med vidvinkel 28mm för att få med hela motiv trots korta avstånd. Kameran har en bra strömbrytare och är lätt att få av/på även med långfingrade cykelhandskar. Kameran låg bak i ryggfickan på cykeltröjan utan skyddande omslag och var därmed lättillgänglig och snabb att få upp i farten.