Kaltern (Italien) - Riva del Garda (Italien)

Längd: 101,20 km
Höjdmeter: 1800 hm

Alp-pass: Fai della Paganella Andalo 1036m, Passo del Ballino 796m

Google Earth: Etapp7.kml (.zip)
Dagens etapptider och totalplacering:

Vinnartid: 2:40
Vår tid: 3:15  Segertid + 21%
Vår etapp-placering (herrar/alla): 143 / 264

Vår totattid: 35h 21min  Segertid + 32%
Vår total-placering (Herrar): 138 av 229
Vår total-placering (Alla): 272 av 579
30 Juni 2006. Etapp 7. Kaltern - Riva
Etapp 6          Upp          Hemresa
 
  JTT 2007

  Förberedelser

  Utrustning

  Innan start

  Etapp 1
  Etapp 2
  Etapp 3
  Etapp 4
  Etapp 5
  Etapp 6
  Etapp 7

  Hemresa

  Utvärdering

  FAQ


  ajpj.se




Medan tävlingen pågår så rapporterar vi även dagligen på HappyMTB.org

Dagens avslutningsetapp var med 100km och 1800 höjdmeter inte speciellt hård. Men det är väl som med
djuren i jordbruket förr i tiden. En lätt avslutning på dagen gör att minnet av det hårda arbetet tidigare bleknar och man vill återvända och kämpa nästa gång.
Ut från Kaltern var det neutralliserat den första biten. Men av det märktes inte så mycket.
Tempot dogs upp rejält redan från start och många verkade antingen ha mycket kvar i benen eller bara sugna på att komma till målet i Riva del Garda så snabbt som möjligt. De första 35 kilometerna var platta och vi låg i 45-50km/h.
Vid varje litet hinder som rondell eller korsning stretchades klungan ut och det blev en ordentlig gummibandseffekt.
Vi hittade dock en väldigt bra rygg att gå på i de höga hastigheterna. Mannen i Bianchitröjan är Johann Gerhardsson i Team D&d nr 443.
Vid Mezzolombardo började dagens enda riktiga stigning, ca 800 höjdmeter upp till Paganella.
Men precis innan backen låg en järnvägsövergång och när vi kom dit var bommarna nere. Det blev en rejäl grupp av cyklister som tvingades vänta medan tåget passerade.
Detta innebar att vid inledningen av backen var det många som ville upp på en gång. Men tempot lugnade ner sig rätt fort och vi hittade som vanligt vår egen rytm. Backen var lagom brant med förhållandevis jämn lutning. De allra flesta höll vår hastighet och vi varken blev omkörda eller cyklade om speciellt många.
Dagens första depå låg på toppen av Paganella. Det fortsatte dock att gå upp mot Andalo efter en kortare nedförsbacke. Vid Andalo började så dagens längsta utförskörning. Början var brant och farten hög när vi susade igenom små byar på vägen ner.
Det planade ut efter ca fem kilometer och åter började klungkörningen. I branta kurviga nedförsbackar sprack klungan av och det blev åter gummiband som fick tätas till.
Dagens andra depå susade vi bara förbi då vi hade gott om dricka och näring kvar.

Vi klev in i tävlingens absolut sista uppförsbacke på väg upp till Ballino.
Det var ingen speciell backe i alla fall inte om vi jämför vad vi varit med om tidigare under veckan. Men ändå var det några som fick hjälp av sin teamkamrat att ta sig upp. De kanske redan hade gått i mål mentalt då vi nästan var framme.
Det enda som återstod var en snabb härlig backe ner från toppen.
Tidtagningen stoppades några kilometer innan Riva då sista biten gick genom staden på trafiktäta gator. När tiden togs var det många glada cyklister som pustade ut och det var en härlig känsla när vi rullade ner mot målområdet.
Där var stämningen hög och många åskådare tog emot cyklisterna med applåder.
Vi träffade några av de vi lärt känna och som vi ofta cyklat tillsammans med under veckan här nere och utbytte gratulationer till en väl genomförd tävling.
Vi har återigen varit med om en underbar Transalp. Cyklingen har varit helt otrolig och vi har varit förskonade från olyckor och skador. Nu ska vi hem och smälta alla intryck och försöka knyta ihop årets Transalp.
Om vi kommer att cykla Transalp igen? Lita på det. Cyklingen i alperna är återigen alldeles för underbar att inte återvända till och Transalp är ett mycket bra sätt att göra det på.

Med det får bli en annan historia :-)

Vi tackar för visat intresse och vi hoppas att vi kunnat bjuda på intressant och spännande läsning.